Sfaturi
Cadastru, topografie, geodezie
De ce documente ai nevoie pentru a construi și de unde le poți obține?

De ce documente ai nevoie pentru a construi și de unde le poți obține?

Îți voi explica, pe etape, de ce avize și documente ai nevoie pentru a obține autorizația de construire, la ce trebuie să te aștepți și unde să mergi.

lista de verificare

Ce documente sunt necesare eliberării autorizației de construire?


Act de proprietate

Emitent: Primăria localității în raza căreia se află terenul

Observații: Se utilizează formularul model F.9.


Aviz de mediu

Emitent: Agenția Națională pentru Protecția Mediului/Ministerul Mediului

Observații: Pentru prevenirea poluării de tip chimic, fonic etc./Dacă se dorește construcția într-o zonă protejată.


Avize din partea Structurilor Speciale

Emitent: Serviciul Român de Informații; Ministerul Afacerilor Interne; Ministerul Apărării Naționale; Autoritățile Aeronautică/Portuară/Feroviară; Romatsa; Ministerul Apelor și Pădurilor

Observații: Atunci când în zonă se află obiective ce aparțin acestor structuri, iar construcția le-ar putea afecta în vreun fel activitatea.


Aviz Ministerul Culturii

Emitent: Ministerul Culturii

Observații: Intră în detaliu asupra proiectului (ex. fațadele) – confirmă că nu afectează imaginea si peisajul cultural.


Aviz pentru sănătatea populației

Emitent: DSP (Direcția pentru Sănătatea Publică)

Observații: Confirmă că respecti legea locuinței, adică respecți suprafețele minime ale camerelor, că ai lumină naturală, că ai utilități iar dacă nu ai, puțul și fosa septică să respecte distanțele sanitare impuse.


Avize privind siguranța populației

Emitent: ISU – Inspectoratul pentru Situații de Urgență (Pompieri)

Observații: Pentru incendiu. Este cazul construcțiilor publice.


Avize tehnice

Emitent: ISC - Inspectoratul de Stat in Construcții

Observații: Verifică respectarea criteriilor de stabilitate și rezistentă. Mai exact, au grijă să nu afectezi vecinul.


Aviz utilități

Emitent: Furnizorii de utilități

Observații: Ex. gaz, apă, canalizare, energie electrică, telefonie, salubritate, internet, transport urban - confirmă că rețelele publice nu sunt „deranjate” de viitoarea construcție.


Cerere autorizație

Emitent: Primăria localității în raza căreia se află terenul

Observații: Se utilizează formularul model F.9.


Certificat de urbanism

Emitent: Primăria localității în raza căreia se află terenul.

Observații:Informează despre: Regimul juridic al imobilului; Regimul economic al imobilului; Regimul tehnic al imobilului;
Stabilește: cerințe urbanistice în funcție de amplasament; lista cu avizele și acordurile necesare autorizării.

Totul despre obținerea Certificatului de Urbanism


C.I. solicitant (copie)

Emitent: Primăria localității în raza căreia se află terenul


Documentele de plată a taxelor legale pentru avizele și acordurile prevăzute în Certificatul de Urbanism (în copie)

Emitent: Casieria Instituțiilor Emitente


Documentul de plată a taxei de emitere a autorizației de construire (în copie)

Emitent: Casieria Instituțiilor Emitente

Observații: Persoane fizice: 0.5% din valoarea de investiție.
Persoane juridice: 1% din valoarea de investiție


Dovada înregistrării proiectului la O.A.R. (Ordinul Arhitecților din România)

Emitent: O.A.R. Ordinul Arhitecților din România

Observații: Se utilizează formularul model F.9.


Extras Carte Funciara actualizat

Emitent: Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară

Observații:: vechime maxim 3 luni - în cazul celor eliberate electronic, nu mai vechi de 30 de zile


Proiectul pentru autorizarea executării lucrărilor de construire (P.A.C.)

Emitent: Institut autorizat de proiectare

Observații: Acesta presupune doar un extras din proiectul tehnic (piese scrise + piese desenate)


Proiectul tehnic al construcției (P.T.C.)

Emitent: Institut autorizat de proiectare

Observații: Presupune documentația tehnică ce conține toate detaliile de execuție a construcției (scris și desene tehnice) - realizat de arhitectul locuinței în colaborare cu un inginer specializat în rezistență și cu unul sau mai mulți ingineri autorizați în instalații.


Studiu geotehnic

Emitent: Institut sau laborator de specialitate

Observații: Furnizează informații despre calitatea și caracteristicile terenului pe care se dorește construcția. Pentru construcțiile cu maxim un etaj, (P+1), din mediul rural, care sunt considerate de importanță redusă, studiul geotehnic nu este obligatoriu. Hint: Este, totuși, recomandat un esemenea studiu. Imaginează-ți ce ar însemna, peste ani, să sesizezi că ai o casă superbă pe un teren mlăștinos.

Studiu geotehnic: ce înseamnă, când se cere și ce preț are


Cât vei plăti pentru autorizația de construire în România?

În ceea ce privește documentele de mai sus, trebuie să știi că diferă de la primărie la primărie. Cel mai bine este să verifici pe site-ul primăriei sau să suni înainte de a începe să strângi documentele pentru a solicita aceste informații.

De asemenea, avizele diferă și ele, de la caz la caz, însă vei afla exact de care ai nevoie prin Certificatul de Urbanism. În acesta sunt bifate cele necesare.

Ce înseamnă plan urbanistic, plan de situație, PUG/PUZ/PUD/PAC?

Nu-ți face griji! Trebuie doar să urmărești etapele de mai sus și să-i ceri ajutorul arhitectului tău. Acesta te va ajuta cu multe alte sfaturi și chiar se va ocupa de o parte din documentația necesară.

Cereți oferte gratuite de la arhitecți