În această analiză evaluăm costurile de încărcare pentru mașinile electrice în România, anul 2025, comparând încărcarea acasă (la priză standard sau wallbox) cu încărcarea la stații publice, atât la puncte AC (curent alternativ) cât și DC (curent continuu). Vom analiza trei categorii de vehicule electrice – clasa mică, clasa medie și clasa mare – folosind modele specifice, cele mai populare în România.
Pentru fiecare categorie de vehicul, vom prezenta:
- Exemple de modele populare (cu specificații precum capacitatea bateriei, consumul mediu și autonomia reală).
- Costul pentru o încărcare completă (100% baterie) în trei scenarii: acasă, la stație publică AC și la stație publică DC.
- Costurile lunare și anuale estimate de încărcare, presupunând un rulaj mediu de aproximativ 1000 km pe lună (aproximativ 12.000 km pe an) pentru fiecare vehicul, în condiții medii de consum.
De asemenea, vom compara tarifele medii naționale la energia electrică pentru consum casnic, cu cele practicate de principalii furnizori de încărcare publică din România (precum Renovatio e-charge, E.ON Drive, Enel X Way ș.a.). Tariful casnic luat în calcul reflectă schema de plafonare în vigoare (cca 0,8 lei/kWh pentru consumul lunar obișnuit sub 255 kWh). Menționăm că diferențele regionale de tarif la energie electrică sunt reduse (sub aproximativ 10%) – de exemplu, Hidroelectrica practică prețuri între aproximativ 0,84 și 0,92 lei/kWh în funcție de zona de distribuție, deci impactul regional este neglijabil în contextul acestei analize.
Tariful casnic luat în calcul reflectă schema de plafonare în vigoare (cca 0,8 lei/kWh pentru consumul lunar obișnuit sub 255 kWh).
Pentru stațiile publice, costurile variază în funcție de operator. Tipic, încărcarea AC publică costă aproximativ 1,9–2,3 lei/kWh, iar cea DC rapidă aproximativ 2,3–2,7 lei/kWh. În calcule vom folosi aproximativ 2,0 lei/kWh (AC) și 2,5 lei/kWh (DC), valori reprezentative aliniate cu tarifele medii ale principalilor furnizori: de exemplu, Renovatio percepe aproximativ 1,99 lei/kWh la AC și aproximativ 2,49 lei/kWh la DC; E.ON Drive aproximativ 2,18 lei/kWh (AC) și 2,74 lei/kWh (DC); Enel X aproximativ 1,89 lei/kWh (AC) și 2,29 lei/kWh (DC), înainte de eventuale abonamente sau promoții.
Tipic, încărcarea AC publică costă aproximativ 1,9–2,3 lei/kWh, iar cea DC rapidă aproximativ 2,3–2,7 lei/kWh.

În cele ce urmează, vom detalia costurile pentru fiecare categorie de vehicul electric.
Clasa mică: vehicule electrice de oraș
În această categorie intră mașinile electrice de oraș, de dimensiuni mici (segmente A și B), cu baterii de capacitate relativ redusă și eficiență ridicată în mediul urban. Dacia Spring și Renault Zoe sunt exemple elocvente – ambele fiind printre cele mai populare modele electrice din România în ultimii ani. Dacia Spring, în special, a dominat piața locală: la final de 2024 erau înmatriculate aprox. 17.939 unități Spring (adică aproximativ 35% din toate electricele), distanțându-se masiv de următoarele clasate. Renault Zoe (model hatchback subcompact) s-a aflat și el în top 5 modele, cu aproximativ 2.077 unități (cca 4% cotă de piață). Ambele modele sunt reprezentative pentru clasa mică – Spring ca vehicul mini electric accesibil, Zoe ca supermini cu autonomie mai mare.
Specificații relevante: Dacia Spring are o baterie de aproximativ 27 kWh (26,8 kWh nominal, aproximativ 25 kWh utilizabili) și o autonomie reală combinată în jur de 150–190 km (medie aproximativă de 165 km). Consumul său mediu reprezintă în jur de 15 kWh/100 km în regim mixt. Renault Zoe (versiunea ZE50, R110/R135) dispune de o baterie de aproximativ 52 kWh utilizabili și oferă o autonomie reală medie de aproximativ 300–350 km, în funcție de condiții (cca 315 km combinat). Consumul mediu pentru Zoe este de aproximativ 16–17 kWh/100 km. Aceste valori de consum și autonomie reală stau la baza calculelor de cost.
Costul unei încărcări complete – Clasa mică
În tabelul de mai jos sunt prezentate costurile estimative pentru o încărcare 100% a bateriei Daciei Spring și a Renaultului Zoe, în trei scenarii: acasă, la o stație publică AC și la o stație publică DC. Se poate observa diferența majoră între costul încărcării “de la priză” versus la o ”stație de încărcare electrică publică”:
Model | Baterie utilă (kWh) | Cost încărcare completă acasă (0,8 lei/kWh) | Cost încărcare completă la stație AC publică (2,0 lei/kWh) | Cost încărcare completă la stație DC rapidă (2,5 lei/kWh) |
---|---|---|---|---|
Dacia Spring | aprox. 25 kWh | 20 lei | 50 lei | 63 lei |
Renault Zoe | aprox. 52 kWh | 42 lei | 104 lei | 130 lei |
Observăm că pentru o încărcare completă (de la 0% la 100% baterie) costul este de ordinul zecilor de lei acasă, dar urcă spre 50–130 lei la stațiile publice. De pildă, încărcarea Daciei Spring costă doar aproximativ 20 lei acasă, comparativ cu aproximativ 63 lei la un încărcător rapid DC. În cazul Renault Zoe (cu baterie dublă ca mărime), o încărcare completă poate costa aproximativ 42 lei acasă vs. aproximativ 130 lei la o stație DC. Diferențele sunt așadar semnificative – de aproximativ 3 ori mai scump la o stație publică DC față de încărcarea acasă.
Costuri lunare și anuale – Clasa mică
În continuare, calculăm costul energiei consumate într-o lună obișnuită și într-un an, pentru un rulaj mediu de aproximativ 1000 km/lună, raportat la cele două modele din clasa mică. Calculul ia în considerare consumul mediu al fiecărui model și tarifele menționate (casnic vs public):
Model | Cost lunar acasă (0,8 lei/kWh) | Cost lunar la stații AC (2,0 lei/kWh) | Cost lunar la stații DC (2,5 lei/kWh) | Cost anual acasă (12000 km) | Cost anual la stații AC (12000 km) | Cost anual la stații DC (12000 km) |
---|---|---|---|---|---|---|
Dacia Spring (15 kWh/100km) | 120 lei | 300 lei | 375 lei | 1.440 lei | 3.600 lei | 4.500 lei |
Renault Zoe (16,5 kWh/100km) | 132 lei | 330 lei | 413 lei | 1.584 lei | 3.960 lei | 4.956 lei |
Notă: Costurile lunare/anuale sunt calculate pentru aproximativ 1000 km/lună (12.000 km/an). Un utilizator urban cu rulaj mai mic (ex: 500–800 km/lună) va avea costuri proporțional mai reduse, în timp ce distanțele mai mari vor crește corespunzător sumele. Valorile de mai sus se bazează pe consumuri medii aproximativ 15 kWh/100 km (Spring) și aproximativ 16,5 kWh/100 km (Zoe), și pe tarifele medii menționate.
Interpretare: Chiar și pentru o mașină electrică foarte eficientă precum Dacia Spring, dacă este încărcată preponderent la stații publice rapide, costul lunar pentru “combustibilul” electric (aprox. 375 lei) se apropie de cel al unei mașini convenționale pe benzină care consumă aproximativ 6-7 L/100 km (la aproximativ 7 lei/L ar fi aproximativ 420-490 lei pentru 1000 km). În schimb, încărcarea acasă a aceluiași vehicul este foarte economică (aproximativ 120 lei pentru 1000 km, echivalentul a 12 lei/100 km!). În cazul Zoe, costul lunar pentru încărcarea la stațiile rapide depășește 410 lei, pe când încărcarea acasă costă aproximativ 130 lei. Încărcarea acasă aduce economii semnificative, de ordinul sutelor de euro. De exemplu, un proprietar de Spring poate cheltui anual doar aproximativ 1.440 lei dacă încarcă exclusiv acasă, față de aproximativ 4.500 lei dacă ar încărca tot curentul la stațiile DC publice – o diferență de aproximativ 3.060 lei pe an (aproximativ 615 €).
Încărcarea acasă aduce economii semnificative, de ordinul sutelor de euro.

Clasa medie: hatchback-uri și crossovere compacte
Categoria medie cuprinde autoturisme electrice de dimensiuni compacte (segmentul C și similare), inclusiv hatchback-uri și SUV-uri/crossovere de oraș, cu baterii de capacitate medie (50–65 kWh) și o autonomie tipică de 300-400 km. Exemple populare în România sunt Volkswagen ID.3 (hatchback compact) și Hyundai Kona Electric (crossover subcompact). Ambele s-au regăsit printre cele mai vândute modele electrice – drept exemplu, Hyundai Kona a fost pe locul 5 în 2024 cu aproximativ 1.951 de unități vândute, iar Volkswagen ID.3 (alături de e-Up și ID.4) a contribuit la plasarea mărcii VW pe locul 3 ca volum de electrice. De asemenea, modele noi precum Renault Megane E-Tech electric sau Nissan Leaf (model mai vechi) intră în această categorie, însă pentru coerență ne vom concentra pe ID.3 și Kona ca studiu de caz.
Specificații relevante: VW ID.3 (versiunea Pro, baterie aproximativ 58 kWh utilizabili) oferă o autonomie reală combinată de aproximativ 350 km și un consum mediu de aproximativ 16,6 kWh/100 km. Hyundai Kona Electric, în versiunea cu baterie mare (aproximativ 64 kWh utilizabili), are o autonomie reală în jur de 390–400 km și un consum mediu de aproximativ 16 kWh/100 km. Ambele modele suportă încărcarea AC la 11 kW (trifazat) și DC rapidă (50 kW la Kona prima generație, 100+ kW la ID.3), însă pentru calcularea costurilor contează mai puțin puterea și mai mult tariful per kWh, pe care l-am stabilit mai sus.
Costul unei încărcări complete – Clasa medie
Tabelul următor prezintă costul încărcării până la 100% a bateriei la VW ID.3 (58 kWh) și Hyundai Kona (64 kWh), în aceleași scenarii de tarif:
Model | Baterie utilă (kWh) | Cost încărcare completă acasă (0,8 lei/kWh) | Cost încărcare 100% la stație AC (2,0 lei/kWh) | Cost încărcare 100% la stație DC (2,5 lei/kWh) |
---|---|---|---|---|
VW ID.3 (58 kWh) | 58 kWh | 46 lei | 116 lei | 145 lei |
Hyundai Kona (64 kWh) | 64 kWh | 51 lei | 128 lei | 160 lei |
Observație: Ambele modele au baterii semnificativ mai mari decât cele din clasa mică, deci și costul total al “plinului de electroni” este mai mare. Totuși, consumul lor eficient face ca prețul per km să rămână scăzut.
Vedem că pentru a încărca complet un ID.3 acasă costul este în jur de 46 lei, iar la o stație rapidă poate ajunge la aproximativ 145 lei. Pentru Kona, aproximativ 51 lei acasă vs. aproximativ 160 lei la stație DC. Prin urmare, un “plin” la stație publică rapidă costă cât 2-3 plinuri acasă în această categorie.
un “plin” la stație publică rapidă costă cât 2-3 plinuri acasă în această categorie.
Costuri lunare și anuale – Clasa medie
Mai jos sunt estimate costurile lunare/anuale de încărcare pentru aproximativ 1000 km/lună la ID.3 și Kona, în condițiile de consum menționate:
Model | Cost lunar acasă (0,8 lei/kWh) | Cost lunar la stații AC (2,0 lei/kWh) | Cost lunar la stații DC (2,5 lei/kWh) | Cost anual acasă (12000 km) | Cost anual la stații AC (12000 km) | Cost anual la stații DC (12000 km) |
---|---|---|---|---|---|---|
VW ID.3 (16,6 kWh/100km) | 133 lei | 332 lei | 415 lei | 1.596 lei | 3.984 lei | 4.980 lei |
Hyundai Kona 64 (16 kWh/100km) | 128 lei | 320 lei | 400 lei | 1.536 lei | 3.840 lei | 4.800 lei |
Și în acest caz, încărcarea acasă reduce costurile la aproximativ o treime față de încărcarea publică. Pentru un rulaj anual de aproximativ 12.000 km, un VW ID.3 ar genera costuri de încărcare de circa 1.600 lei dacă este alimentat acasă, comparativ cu aproximativ 5.000 lei la stațiile publice DC. Kona Electric, deși are o autonomie mai mare, are un consum similar, deci costuri asemănătoare (aproximativ 1.540 lei/an acasă vs. aproximativ 4.800 lei/an doar la stații rapide). Cu alte cuvinte, economia anuală dacă alimentăm preponderent acasă este de aproximativ 3.400 lei (circa 680 €) în cazul modelelor ID.3 sau Kona.
economia anuală dacă alimentăm preponderent acasă este de aproximativ 3.400 lei (circa 680 €) în cazul modelelor ID.3 sau Kona.
Notă: În practică, șoferii folosesc combinat sursele de alimentare – de exemplu, încărcări zilnice la domiciliu sau serviciu (cost minim), iar stațiile rapide doar la drum lung sau ocazional. Astfel, costul real se va situa undeva între extremele de mai sus. Chiar și așa, este clar că încărcarea la domiciliu rămâne cea mai avantajoasă din punct de vedere al costului per km parcurs.

Clasa mare: vehicule electrice de familie (SUV-uri și sedanuri medii)
Clasa mare include SUV-urile electrice de dimensiuni medii și mari, precum și mașinile electrice spațioase de tip sedan, echipate cu baterii de mare capacitate (70 kWh sau mai mult) și o autonomie care poate depăși 400 km în condiții favorabile. În această categorie, pe piața din România, cele mai vizibile modele (excluzând Tesla) sunt Volkswagen ID.4 și versiunile sale înrudite (Skoda Enyaq iV, Audi Q4 e-tron etc.), modele precum Ford Mustang Mach-E, Hyundai Ioniq 5 / Kia EV6, sau SUV-urile premium (Audi e-tron, Mercedes EQC, BMW iX3 etc.). Dintre acestea, ca popularitate, se remarcă VW ID.4 – acesta s-a situat în top 10 modele electrice la nivel național (aproximativ locul 10 la finele anului 2024), fiind un SUV electric de segment C-D foarte răspândit în Europa. Vom folosi VW ID.4 ca reper pentru clasa mare în calculele noastre.
Specificații relevante: Volkswagen ID.4 (versiunea Pro Performance) dispune de o baterie de aproximativ 77 kWh utilizabili (82 kWh brut) și atinge o autonomie reală combinată de aproximativ 445 km, având un consum mediu estimat de aproximativ 17,3 kWh/100 km. În condiții ideale (urban, vreme caldă) poate parcurge peste 600 km cu un “plin”, iar în condiții grele (autostradă iarna) autonomia poate scădea spre 320 km – însă pentru costuri vom considera situația medie. ID.4 poate fi încărcat AC (11 kW) sau DC la puteri ridicate (125 kW+ la stațiile ultra-rapide), dar costul per kWh rămâne similar cu al altor mașini la aceeași stație.
Costul unei încărcări complete – Clasa mare
Pentru un vehicul cu bateria de aproximativ 77 kWh precum VW ID.4, costurile unei încărcări 0–100% sunt următoarele:
Model | Baterie utilă (kWh) | Cost încărcare 100% acasă (0,8 lei/kWh) | Cost încărcare 100% la stație AC (2,0 lei/kWh) | Cost încărcare 100% la stație DC (2,5 lei/kWh) |
---|---|---|---|---|
VW ID.4 (77 kWh) | 77 kWh | 62 lei | 154 lei | 193 lei |
Încărcarea completă a bateriei mari a unui VW ID.4 acasă costă aproximativ 62 lei – un cost rezonabil, mai ales în raport cu autonomia de peste 400 km, posibilă în condiții favorabile. În schimb, aceeași cantitate de energie încărcată la o stație publică rapidă poate ajunge la aproape 193 lei (circa 39 €), dacă luăm în calcul un tarif de 2,5 lei/kWh pentru curentul continuu (DC). Acest contrast subliniază importanța prețului energiei: chiar dacă mașinile electrice sunt eficiente, tarifele ridicate practicate la stațiile rapide pot aduce costul unei încărcări aproape de nivelul unui plin cu combustibil fosil. De exemplu, un SUV diesel care alimentează 50 de litri cu motorină la 7,5 lei/l ajunge la un cost de 375 lei – de circa două ori mai mult, însă diferența s-a redus semnificativ în ultimii ani.
aceeași cantitate de energie încărcată la o stație publică rapidă poate ajunge la aproape 193 lei (circa 39 €).
Costuri lunare și anuale – Clasa mare
Pentru aproximativ 1000 km parcurși lunar cu un ID.4 (sau model similar din această clasă), consumul de aproximativ 17,3 kWh/100 km se traduce în următoarele costuri:
Model | Cost lunar acasă (0,8 lei/kWh) | Cost lunar la stații AC (2,0 lei/kWh) | Cost lunar la stații DC (2,5 lei/kWh) | Cost anual acasă (12000 km) | Cost anual la stații AC (12000 km) | Cost anual la stații DC (12000 km) |
---|---|---|---|---|---|---|
VW ID.4 (17,3 kWh/100km) | 138 lei | 346 lei | 433 lei | 1.656 lei | 4.152 lei | 5.190 lei |
Chiar și pentru modelele din gama mare, încărcarea acasă rămâne de departe cea mai avantajoasă opțiune. De exemplu, un SUV electric precum ID.4 necesită doar aproximativ 1.660 lei pentru 12.000 km atunci când este încărcat la domiciliu, în timp ce același parcurs realizat cu încărcări exclusiv la stații rapide ar implica un cost anual de peste 5.190 lei. Astfel, economiile anuale pot depăși 3.500 lei (aproximativ 700+ €), într-un procent similar cu economiile obținute în cazul altor categorii de vehicule.

De remarcat că, deși valorile absolute ale costurilor sunt mai mari la această clasă (din cauza bateriilor mai mari și a consumului ușor mai ridicat), costul per 100 km rămâne foarte competitiv față de motoarele termice. La tarif casnic (aproximativ 0,8 lei/kWh), un ID.4 cheltuie aproximativ 14 lei/100 km, pe când un SUV diesel echivalent ar putea cheltui aproximativ 50-60 lei/100 km. Chiar și la stații publice scumpe (aproximativ 2,5 lei/kWh), costul per 100 km (aproximativ 43 lei) este în general sub costul combustibilului fosil pentru aceeași distanță – avantajul economic al vehiculului electric se păstrează, deși mult diminuat dacă nu profităm de încărcări la tarif casnic.
avantajul economic al vehiculului electric se păstrează, deși mult diminuat dacă nu profităm de încărcări la tarif casnic.
Concluzii și recomandări
Analiza comparativă a costurilor de încărcare evidențiază următoarele aspecte importante:
- Încărcarea la domiciliu (sau la birou, acolo unde este posibilă) oferă un cost per kWh mult mai mic (sub 0,8 lei/kWh în regim casnic plafonat) față de tarifele publice (2-3 lei/kWh). Indiferent de modelul de mașină electrică, costul per km poate fi de 2,5–3 ori mai mic atunci când energia este procurată la prețul rezidențial. Economiile anuale sunt de ordinul miilor de lei (500–800 €) pentru un parcurs mediu de 10-15.000 km.
Încărcarea la domiciliu (...) oferă un cost per kWh mult mai mic (sub 0,8 lei/kWh în regim casnic plafonat) față de tarifele publice (2-3 lei/kWh).
costul per km poate fi de 2,5–3 ori mai mic atunci când energia este procurată la prețul rezidențial.
- Încărcarea la stații publice prezintă costuri semnificative, în special la cele DC rapide. În 2025, tarifele practicate de rețele precum Renovatio, E.ON Drive, Enel X etc. situează 1 kWh între aproximativ 1,9 și 2,7 lei. Astfel, avantajul economic față de o mașină convențională se reduce considerabil dacă un posesor de EV s-ar încărca exclusiv la stațiile publice. Este recomandată utilizarea stațiilor rapide doar pentru tranzit, urgențe sau lipsa altei opțiuni, și maximizarea încărcărilor lente acasă (sau la destinații cu tarife reduse).
Încărcarea la stații publice prezintă costuri semnificative, în special la cele DC rapide.
- Diferențe între AC și DC: Tariful pentru încărcarea AC publică (la 22 kW sau mai puțin) este de obicei cu aproximativ 20-30% mai mic decât cel pentru încărcarea DC rapidă. Acest lucru se reflectă direct în costurile prezentate (de exemplu, aproximativ 300 lei lunar pentru încărcarea la AC versus 375 lei lunar la DC pentru Dacia Spring). Dacă timpul nu este o problemă, încărcarea la o stație publică AC (precum cele din parcările de mall, supermarketuri etc.) este mai ieftină decât la o stație de încărcare rapidă. În plus, unele locații oferă încărcare gratuită sau subvenționată pentru AC (de ex. unele hipermarketuri oferă kWh grațiși clienților, în limita a 30-60 de minute).
- Influența consumului mașinii: Modelele eficiente (consum aproximativ 15 kWh/100 km) precum cele analizate au costuri ceva mai mici comparativ cu vehiculele electrice mai grele sau mai puțin aerodinamice (care pot consuma 20+ kWh/100 km, ex: un SUV de lux). De exemplu, un Audi e-tron (cu o baterie de aproximativ 95 kWh și un consum aproximativ de 24 kWh/100 km) ar avea costuri cu aproximativ 50% mai mari per km decât un ID.4, deci tipul vehiculului contează. În general, însă, diferențele de consum între modelele de mașini electrice sunt mult mai mici (în multiplicatori) decât diferențele de tarif pentru energie, motiv pentru care modul și locul unde este încărcată mașina are un impact mai mare asupra bugetului decât eficiența exactă a acesteia.
- Sfat practic: Pentru proprietarii de mașini electrice din România, în 2025, cea mai rentabilă strategie este încărcarea predominant acasă, pe timp de noapte, eventual pe un abonament de energie dedicat (mai ales dacă se elimină plafonarea și apar tarife diferențiate pe timp de noapte). Încărcarea lentă, zilnică, care acoperă necesarul obișnuit, va asigura menținerea costurilor la un nivel minim. Stațiile publice rapide ar trebui folosite complementar. În plus, se pot explora opțiuni de abonamente la rețele de încărcare (unele oferă kWh incluși la prețuri mai mici – ex. abonamentul E.ON Drive sau Enel X Way Premium) dacă se anticipează un volum mare de încărcări în afara casei.
În concluzie, încărcarea unui vehicul electric în România rămâne de circa 2–3 ori mai ieftină decât alimentarea unui vehicul termic echivalent atunci când energia este achiziționată la tarifele casnice. Chiar și în cel mai defavorabil caz (încărcare exclusiv la stații ultra-rapide scumpe), costurile de operare ale EV-ului sunt comparabile cu ale unui vehicul convențional eficient, menținând avantajul ecologic și al experienței de condus electric. Pe măsură ce infrastructura de încărcare se extinde și eventual tarifele la energie se ajustează, e de așteptat ca proprietarii de vehicule electrice să aibă și mai multe opțiuni pentru a-și optimiza costurile de încărcare.