Sfaturi
Centrale termice
Analiză: efectele crizei sanitare asupra cererii de servicii

Analiză: efectele crizei sanitare asupra cererii de servicii

Epidemia de COVID-19 și oprirea generalizată a vieții sociale și a economiei românești i-au afectat foarte mult pe oamenii de afaceri. Dar, nu pe toți! În continuare, analizăm care a fost efectul așa-numitului lockdown asupra cererii de servicii pentru casă și afaceri. Ce meșteri și profesioniști au fost căutați mult mai mult de către oameni și cui aproape că i s-a oprit afacerea. Chiar am găsit noi, românii, timp pentru tot felul de renovări, pe care înainte le amânaserăm?

În fiecare an, prin intermediul platformei online Necesit.ro, peste 40.000 de români trimit cereri pentru diverse servicii, de care au nevoie pentru casă și afaceri. Am fost interesați de modul în care epidemia de coronavirus a afectat meșterii, companiile și gospodăriile.

Metodologie

Am analizat datele privind toate cererile primite în perioadele dintre:

  • 1 martie și 1 mai 2020 (primul lockdown național),
  • 1 mai și 1 martie 2021 (după lockdown)
  • Le-am comparat cu perioadele identice din anul anterior (în total 79.842 cereri) și
  • am căutat domeniile de activitate și serviciile care au înregistrat schimbările cele mai semnificative.
Căderea cea mai drastică

Cronologia și concluziile principale:

  • Epidemia și lockdown-ul național au înjumătățit cererile de servicii.
  • Cei mai afectați au fost: geodezii, firmele de catering, contabilii, meșterii și antreprenorii, specializații în servicii la domiciliu.
  • Multe persoane doresc să se mute la casă și, aici, au de profitat arhitecții.
  • După o cădere drastică a cererilor de servicii a urmat un adevărat nou ”boom”.
  • Cererile continuă să fie în creștere și în anul 2021.

Lockdown-ul a creat nesiguranță și anxietate

Prima închidere a vieții sociale și a economiei de la mijlocul lunii martie și până la sfârșitul lunii mai a anului trecut a cauzat un șoc psihologic în rândul oamenilor și a afectat și sănătatea economiei. Acest lucru s-a reflectat într-o reducere drastică a cererilor de furnizori de servicii. În martie 2020, căutarea serviciilor pentru casă și afaceri a scăzut cu aproape o treime față de luna martie a anului 2019. Între 15 martie și 15 aprilie, când au apărut situația cea mai gravă și perspectivele cele mai negre, scăderea a fost de până la 44%!

Nu mai lăsăm pe nimeni să ne intre în locuință

Pe perioada lockdown-ului, cei mai afectați au fost furnizorii de servicii la domiciliu și antreprenorii cu afaceri, ce țin de industria evenimentelor. Mai întâi, oamenii au amânat înscrierile în evidențele de cadastru. Apoi, serviciile de curățenie au fost adăugate pe lista celor învinși. De asemenea, această perioadă nefastă și închiderea multor companii au dus la reducerea ponderii afacerilor și pentru serviciile de contabilitate.

La Necesit.ro, cea mai mare scădere a afacerilor s-a înregistrat în următoarele domenii:

  • design interior (-86.49%)
  • cadastru și intabulare (-80.11%)
  • catering (-53.57%)
  • firme de contabilitate (-45.00%)
  • curățenie la domiciliu (-43.39%)
  • electricieni (-39.22%)
  • curățenie birouri și spații comerciale (-30.77%)
Primul lockdown (martiec 2020)

Multe persoane ar dori să se mute la casă

Primul val s-a încheiat la sfârșitul lunii aprilie a anului 2020. Nu numai că starea de spirit s-a îmbunătățit semnificativ, ci am experimentat un adevărat boom al cererilor de servicii pentru casă și afaceri.

În timpul epidemiei de COVID-19, dorința de a avea propria casă a crescut semnificativ în rândul românilor, ceea ce a ridicat până la cer cererile pentru arhitecți - cel mai mult s-au înmulțit cererile pentru proiectarea de clădiri noi și cererile de extindere sau de renovare a unor clădiri deja existente. Ca urmare a opririi vânzărilor în magazinele fizice, comercianții cu amănuntul au trecut la vânzările online, iar producătorii de magazine online au înregistrat o creștere de aproximativ 70% a afacerilor.

Un adevărat boom al cererilor de servicii pentru casă și afaceri.

Cel mai mult a crescut interesul pentru următoarele servicii:

  • proiectare casă nouă (173.86%)
  • reproiectare construcție existentă (extindere, restaurare) (152.78%)
  • fundații și subsoluri (152.73%)
  • proiectare alte construcții (101.89%)
  • magazin online (70.43%)

Numărul cererilor de servicii este în continuă creștere

Spre deosebire de primul lockdown național, opririle vieții sociale la nivel local, care au urmat, nu au provocat o scădere majoră a cererilor adresate furnizorilor de servicii pentru casă și afaceri. În continuare, ne putem aștepta ca tendința de mutare a românilor la casă să continue chiar și după sfârșitul pandemiei și, odată cu aceasta, să se mențină și interesul pentru serviciile arhitecților și ale firmelor de construcții. De asemenea, și ponderea vânzărilor online din sectorul comerțului cu amănuntul va continua să crească. Creșterea moderată a cererilor din ultimele luni ne prefigurează vremuri mai bune și pentru meșterii, care își desfășoară activitatea ”între patru ziduri” - cu excepția cazului în care se va institui un nou lockdown național în următoarele săptămâni.