Autorizația de construcție este un document necesar în România pentru diverse lucrări precum construire, modificare, extindere, sau schimbarea destinației unui imobil, amenajări spații verzi, dar și construcții cu caracter provizoriu cum sunt chioșcurile. Pentru obținerea ei trebuie să urmezi câțiva pași.
1. Obține certificatul de urbanism
Nu poți obține o autorizație de construcție fără certificatul de urbanism. Pentru acesta va fi nevoie să depui:
- o cerere,
- planuri topografice sau cadastrale,
- să achitați o taxă.
Vei primi certificatul de urbanism în maxim 30 de zile de la depunerea dosarului complet.
Autorizația de construcție nu e mereu obligatorie! Ce spune legea?
2. Pregătește proiectul pentru autorizarea lucrărilor
E recomandat să găsești o echipă de specialiști cu diplome recunoscute în România: ingineri constructori, ingineri în instalații, electricieni, subingineri și chiar un arhitect.
Un proiect redactat incorect sau cu specialiști nepotriviți poate duce la refuzarea documentației pentru obținerea autorizației.
Obligatoriu: proiectul trebuie să fie redactat în conformitate cu certificatul de urbanism. În caz contrar, dosarul va fi respins.
3 pași pentru a găsi arhitectul perfect
3. Alte documente necesare înainte de depunerea dosarului
Dosarul pentru obținerea autorizației mai trebuie să conțină:
- Dovada titlului de proprietate asupra terenului sau a construcțiilor. După caz, mai poate fi nevoie și de extrasul de carte funciară și extrasul de plan de cadastru, ambele actualizate la zi;
- Avizele necesare, în conformitate cu certificatul de urbanism;
- Dovada achitării taxelor;
- O cerere;
- Certificatul de urbanism și proiectul de care ziceam mai sus.
4. Depunerea dosarului
Dosarul complet se depune la primăria pe raza căruia se află locația unde doriți să realizați lucrările de construcție.
În termen de 30 de zile de la depunerea dosarului complet trebuie să primiți autorizația de construcție. Dacă vi se cer acte adiționale, cele 30 de zile se vor număra doar de la depunerea respectivelor documente.
5. Pregătiți eventuale acte adiționale
După ce ați depus dosarul, pe baza certificatului de urbanism pot să vi se mai ceară o serie de documente.
Ce înseamnă plan urbanistic, plan de situație, PUG/PUZ/PUD/PAC?
E vorba de avize specifice pentru situații deosebite în funcție de amplasamentul sau destinația construcției. Administrația poate chiar să ceară acordul vecinilor în cazul în care noua construcție ar urma să fie amplasată adiacent unor clădiri individuale sau colective existente.
6. Angajează un avocat specializat în construcții
Cu toate că legea obligă primăria să emită autorizațiile în 30 de zile, acest lucru nu se întâmplă întotdeauna. În caz de probleme, în calitate de solicitant ai dreptul la despăgubiri. În plus, la primirea citației din partea instanței, primăria va emite imediat autorizația.
7. Nu uita de termenul pentru începerea construcțiilor
O dată ce ai obținut autorizația, ai la dispoziție 12 luni pentru a demara lucrările. În caz contrar, autorizația își pierde valabilitatea și trebuie să reiei întreg procesul.